7 دسامبر 2023 - یک مطالعه ی پیشگامانه توسط محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو نشان می دهد که دسته ای از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع 2 ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (CRC) را نیز کاهش دهند. این یافته‌ها که در مجله JAMA Oncology منتشر شد، از نیاز به آزمایشات بالینی برای تعیین اینکه آیا این داروها می‌توانند از یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان جلوگیری کنند، حمایت می‌کند. در نهایت، این داروها ممکن است در جلوگیری از سایر انواع سرطان مرتبط با چاقی و دیابت نیز موثر باشند.

پروفسور ناتان برگر، محقق ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی وسترن رزرو، گفت: نتایج ما به وضوح نشان می‌دهد که آگونیست های گیرنده GLP-1 به طور قابل‌توجهی در جلوگیری از ایجاد سرطان کولورکتال مؤثرتر از سایر داروهای رایج ضد دیابت، مانند متفورمین یا انسولین، هستند.

آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون یا GLP-1 RAs، داروهایی(معمولاً به صورت تزریقی) برای درمان دیابت نوع 2 هستند، که می‌توانند سطح قند خون را کاهش دهند، حساسیت به انسولین را بهبود بخشند و به مدیریت وزن کمک کنند. همچنین نشان داده شده است که آنها میزان بیماری های قلبی عروقی اصلی را کاهش می دهند.اثر محافظتی قلبی عروقی داروهای GLP-1 RAs،در بیماران با یا بدون اضافه وزن/چاقی مشخص شده است.

انجمن سرطان آمریکا تخمین زده است که CRC با 153000 مورد جدید در سال، سومین نوع سرطان پیشرو در هر دو جنس است. همچنین با 52550 مرگ در سال، دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است.

در مورد این مطالعه

از آنجایی که نشان داده شده است که GLP-1 RAها به عنوان عوامل ضد دیابت در کاهش وزن موثر هستند، محققان فرض کردند که ممکن است بروز CRC را کاهش دهند.

محققان با استفاده از پایگاه داده های ملی حاوی بیش از 100 میلیون پرونده الکترونیکی سلامت، یک مطالعه مبتنی بر جمعیت بر روی بیش از 1.2 میلیون بیمار انجام دادند. این افراد از سال 2005 تا 2019 با داروهای ضد دیابت درمان شده بودند. محققاناثرات GLP-1 RAs، را در بروز CRC در مقایسه با سایر داروهای ضد دیابتی که تجویز می‌شوند، ارزیابی کردند.

تحقیقات مبتنی بر جمعیت به معنای تطبیق تا حد امکان افراد با ویژگی‌های یکسان - جنس، نژاد، سن، عوامل اجتماعی-اقتصادی سلامت و سایر شرایط پزشکی - برای مقایسه دقیق اثرات دارو است.

از میان 22572 بیمار دیابتی تحت درمان با انسولین، 167 مورد CRC وجود داشت. از میان 22572 بیمار مشابه دیگر که تحت درمان با GLP-1 RAs بودند، 94 مورد CRC ثبت شده بود. کسانی که با GLP-1 RAs، درمان شده بودند، 44٪ کاهش در بروز CRC را نشان دادند.

در مقایسه ای مشابه، بین 18518 بیمار مبتلا به دیابت تحت درمان با متفورمین، و 18518 بیمار دیابتی تحت درمان با GLP-1 RAs، 25 درصد کاهش CRC در گروه تحت درمان با GLP-1 RAs مشاهده شد.

دکتر برگر، گفت: این تحقیق کاهش بروز CRC را در بیماران مبتلا به دیابت، با یا بدون اضافه وزن و چاقی نشان داد، که برای ادامه تحقیقات در این زمینه بسیار مهم است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/12/231207161338.htm